Test: OTE alebo trénuj, doplň energiu, regeneruj a stále dookola

Počas takmer celého roka som mal možnosť využívať doplnky výživy od anglického OTE a dnes by som rád predostrel svoje dojmy.

 Čo sa mi už na prvý pohľad páči na celkovej filozofii a prístupe OTE, je v prvom rade jednoduchosť a „prehľadnosť“. Či už v samotných, jasne rozdelených radoch alebo rovnako v prístupe. V podstate sa vždy kladie dôraz na úplný základ, ktorý je práve to, čo rozhoduje. Tým mám na mysli jednoduchý fakt – športová výživa má dodať energiu počas výkonu a následne pomôcť s regeneráciou, pritom obsahovať minimum „umeliny“. Takže cukry a proteíny v rôznych formách bez zbytočného „balastu“ a magických formuliek. To je jednoduchý a osvedčený recept, ktorý funguje. Vždy to bude predsa o tréningu a základoch, doplnky majú len pomôcť v tomto procese, keď to je potrebné. Páči sa mi aj dôraz na „klasickú“ stravu, ktorú treba čo najviac využívať, ak intenzita tréningu nie je tak vysoká a všetko vhodne kombinovať. Podobné informácie a základnú „filozofiu“ nájdete na tomto odkaze.



OTE som využíval ako v zimnej „príprave“, tak aj počas samotnej sezóny, ktorú tvorili väčšinou dlhšie MTB maratóny. S odstupom času môžem s čistým svedomím povedať, že sa jedná skutočne o kvalitné doplnky výživy. Počas sezóny mi z nich nikdy nebolo ťažko a hlavne sa nedostavil pocit nechuti alebo „prejedenia sa“ niektorej príchuti. 

Energy Drink


Dobrý energetický nápoj tvorí vždy pre bikerov a vytrvalostných športovcov základ. Najmä z dôvodu, že pri dlhotrvajúcich aktivitách potrebujeme prijať veľké množstvo tekutín a zároveň energie, čo sa už na kvalite prejaví – najmä po X hodinách a väčšom množstve. Jedna dávka dodá 40 g sacharidov, z ktorých je 8 g cukru. Nechýbajú základné minerály ako draslík, sodík, horčík, kalcium a celkovo má nápoj neutrálne PH. To je veľmi dobrý mix vlastností na maratóny a rozdiel je cítiť. Nie vždy máte možnosť celú trať ísť na vlastné zásoby, ale vždy, keď bola možnosť, pribalil som support tímu (teda Lenke alebo mame  ) práve niektorý z menších sáčkov na rozrobenie. Inak, tie majú šikovne robený obal, takže sa prášok veľmi dobre sype do bidónu a nie všade okolo (maličkosť, ktorá príde vhod). Kvalitný nápoj do záveru, ktorý vám sedí, je tá najlepšia pomoc a tiež ideálny zdroj energie pre unavené telo. Navyše má OTE menej „agresívne“ príchute, čo mne osobne veľmi sedí. Zaujímavá je vanilka, pretože u väčšiny bufetov nájdete buď citrón alebo pomaranč, čoho sa vie človek celkom rýchlo „presýtiť“. Rovnako mi sedeli aj čierne ríbezle a práve tieto príchute som najčastejšie kombinoval. 



Anytime Bar

Počas dlhších maratónov sa hodia tyčinky, ktoré zasýtia a rovnako samozrejme dodajú potrebnú energiu. Rovnako dôležitá je prirodzená chuť, vďaka čomu vám nebude robiť problém ich neustále do seba tlačiť, čo je základ úspechu . Tyčinka Anytime našla u mňa v týchto situáciách ideálne využitie a pri pohľad na zloženie je jasné prečo – v podstate, základom sú vločky a sušené ovocie a tyčinka slúži ako kombinovaný zdroj energie. Na extra intenzívne výkony by som ju ale nedporučil, ideálne je práve na tých dlhých (samozrejme to môžu byť aj výlety, nielen preteky). Napr., na takom Horalovi som ich mal vo vrecku asi 6 a tvorili v podstate základ, ktorý som prekladal na bufetoch banánmi. Vďaka zloženiu dokážu aj zasýtiť. Výborne poslúžia aj hodinku pred štartom, keď ste hladný a neviete, čo si dať. Väčšinu času som „fičal“ na banánovej verzii, no čokoládová príchuť je viac než návyková a ani po celom dni na podobnej strave mi nerobilo problém po nej siahnuť, keď prišla chuť na sladké . To isté platí aj pre višňový variant. Jednoducho, to nie je úplne „kozmická“ strava a nájde široké použitie takmer pri každej aktivite – anytime.



Energy Gel

Naopak, ak je tempo ostrejšie než sa „patrí“, nájdu ideálne použitie gély. Lenže, aby to malo zmysel, musíte ich do seba dostať väčšie množstvo, pretože jeden vám dodá cca 20 g sacharidov. Niekedy aj 3 za hodinu a ak vám „nesadnú“, máte problém. Tých od OTE som pojedol viac než dosť, využitie našli najmä na pretekoch do 3 hodín, kde sa väčšinou ide poriadne rýchlo a už to nejde len na nápojoch. Celkovo sú opäť chute menej výrazné a gély viac vodové, takže netreba toľko tekutín na ich zapitie. Sú ochutené „prirodzene“ a práve to je ich silná stránka, vďaka čomu mi nebolo ťažko ani vo vyššom množstve. 



 závere dlhších pretekov sa mi osvedčila verzia so 100 mg kofeínu (čierne ríbezle). To mi príde ako vhodné množstvo na jeden gél, ktoré už je naozaj cítiť – pomohli najmä, keď sa trochu zatvárali oči a tento stav určite maratónci dobre poznajú . Na dlhšie trate som nosil vždy 2-3 kúsky ako zálohu, prípadne opäť dával support tímu a využíval cca v posledných 2 hodinách. Najmä v prípade skutočne dlhých tratí tvorili súčasť toho „záverečného“ nakopnutia a rovnako na prekonanie prípadnej krízy, ktorá sa veľmi často dostaví v 2/3. Príde mi to výhodnejšie ako napr. samotný kofeínový „shot“, pretože gély dodajú navyše aj energiu, ktorej nie je takmer nikdy dosť. A ešte našli u mňa využitie na dlhých a náročných túrach (skialp, VHT), kedy sa potrebujete po dlhom dni trochu viac sústrediť a žiadna kaviareň po ruke nie je . Inak samozrejme, ak to nebolo potrebné, zbytočne som sa nimi nedopoval, pretože vždy platí pravidlo: „hlavne to nepreháňať“.

Protein Bar

Ako som už veľmi často spomínal, proteínové tyčinky sú pre cyklistov veľmi vhodné aj počas dlhších výjazdov – najmä počas tých, kde intenzita nie je extra vysoká. Predsa len, počas nich sme na biku niekoľko hodín a nie vždy je dobré byť len na „cukroch“. A hlavne, ak sa snažíte dať dole nejaké to kilečko a naučiť telo pracovať viac efektívne. Takže na podobné akcie si vždy beriem jednu proteínovú tyčinku do vrecka a rovnako sú dobré po skončení – najmä vtedy, ak viete, že sa nedostanete hneď domov k svojmu potréningovému „šejku“ . A to neplatí len pre bike, ale v podstate pre všetky aktivity. Čo sa mi na OTE páčilo, bola hlavne príchuť. Najmä mätová sa nestratí medzi ostatnými a dať si ju niekde ku káve počas výjazdu je naozaj odmena. Podobne to platí pre horkú čokoládu a pomaranč. Jednoducho, osviežujúce príchute, ktoré sú menej tradičné v tomto segmente a vôbec ich nemusíte do seba „tlačiť“ nasilu. Pritom vám dodajú 22 g bielkovín, čo je tak akurát na jednu porciu. Navyše, jedna tyčinka má iba 11 g sacharidov (z toho skutočne minimum cukru) a výborne sa hodí aj ako dezert do „diétky“...



Soja Recovery

Ak pravidelne čítate naše stránky, zrejme ste už zistili, že po skončení výkonu je ideálny čas „nakupnúť“ regeneráciu. Práve cca do 30 min. sa otvára okno, kedy naše telo dokáže spracovať prijaté živiny a aj v prípade „hobby“ kategórie sa na to oplatí myslieť. Soya Recovery svojím zložením reprezentuje skutočne univerzálne riešenie. Vďaka vyššiemu podielu bielkovín (48 g na 100 g) a strednému obsahu sacharidov (35 g na 100 g), sa môže využiť ako tesne po tréningu, tak aj v priebehu dňa na doplnenie proteínov počas náročného „tréningového“ obdobia. Je to taký zlatý stred, ktorý sa dá využiť na viacero spôsobov. Veľkou výhodou je najmä prirodzená chuť. Po tréningu som si ho miešal vždy s vodou, no ak som mal chuť, bol výborný s mliekom aj medzi jedlami – to platí pre čokoládovú aj jahodovú príchuť. S mliekom bohate stačila na dochutenie aj polovičná dávka – teda 1 odmerka. Rovnako môže byť pre niekoho dôležitý v podstate nulový obsah laktózy. Hodí sa teda aj pre tých, ktorí s ňou majú trochu problémy a hľadajú vhodnú alternatívu. Nevýhodou je mierne nižší obsah BCAA charakteristický pre zdroje bielkovín zo sóje – v tom prípade je lepšie siahnuť po verzii Whey Recovery, kde tvorí základ srvátkový proteín. Pomer proteínov a sacharidov je v podstate rovnaký. Podobný „after activity“ drink využijete aj teraz počas jesene a zimy, ak hodláte trochu viac podvíhať železo . Rovnako ako pri Energy Drink, aj tieto môžete zohnať aj v praktických sáčkoch, ktoré sa ideálne hodia, ak cestujete – či už na preteky alebo niekam na pár dní. 



Hydro Tablety

Ak potrebujete doplniť stratené tekutiny (a minerály) a nechcete už do seba tlačiť zbytočne sacharidy, sú vhodné hydrotablety. Vďaka nim si takmer kdekoľvek vytvoríte osviežujúci nápoj, v čom je zrejme ich najväčšia výhoda. Ľahko ich hodíte do dresu, tašky a sú vždy po ruke. Najviac som ich využíval na doplnenie tekutín, keď už som sedel na „zadku“ a len na čistú vodu chuť nebola. No a našli si vždy miesto v taške, ak sme išli do sauny . Rovnako budú vhodné opäť na výjazdy v nízkej intenzite, kedy chcete trošku zhodiť, a pritom dodržiavať pitný režim, pretože poskytnú v menšom množstve minerály, ktoré strácame pri potení. Na výber sú celkovo 3 príchute, jedna tableta v dostatočnom množstve ochutí aj väčší, 0,7 l bidón. 



Super Greens

Takou trochu „špecialitou“ na záver je Super Greens. Zrejme netreba zdôrazňovať, že by sme mali jesť veľa zeleniny, no niekedy sú dni, kedy na to zabúdame – napr. niekam cestujeme alebo sme zaneprázdnení a počas dňa na to nemyslíme. Vtedy môže pomôcť tento doplnok, ktorý v podstate tvorí akúsi čiastkovú náhradu základných vitamínov a antioxidantov – základom sú výťažky zo zeleniny ako brokolica, špenát, spirulina a ďalšie. Zelenina obsahuje vo veľkom množstve aj chlorofil, ktorý je zásaditý – tým pomôže zmierniť prekyslenie organizmu po skutočne náročnom tréningu. Svojím zložením sa jedná v podstate o akúsi rýchlejšie náhradu smoothie, keď nemáme čas a ani chuť na prípravu toho klasického. Základnou myšlienkou nie je zeleninu nahradiť, len pomôcť v prípade, kedy jej máme nedostatok. Chuť je veľmi špecifická a ťažko sa k niečomu prirovnáva, jednoducho, taká zeleninová . Svoj význam si nájde aj teraz počas začínajúceho „chrípkového“ obdobia na posilnenie imunitného systému...



Ak by som to mal celé zhrnúť, OTE vie jednoducho a účinne doplniť vaše aktivity, teda doplniť energiu, tekutiny a pomôcť s regeneráciou. To všetko bez agresívnych príchutí alebo nejakých extra „lektvarov“ - dôraz je kladený na skutočne kvalitný základ, zvyšok už je na vašom tréningu a prístupe.



Komentáre

Tu možeš zanechať komentár