Test: Výber vhodného maziva pre rozličné podmienky od sucha až po vlhko a blato

Posted By: Madeforbike e-Shop In: Články On: Comment: 0 Hit: 15

(Zdroj: mtbiker.sk) Samozrejme, mazanie nie je žiadna veľká veda a nerád by som ju z toho robil. Každopádne, výber vhodného maziva podľa podmienok nám vie ušetriť starosti a energiu pri výjazde, ale tiež aj následnú údržbu. O to viac, ak máme obmedzené možnosti – napr. v byte - kde si asi ťažko vytiahneme kýbel a hadicu po každej jazde...

Mnohí si určite vystačia s jedným univerzálnym mazivom na všetky podmienky. Na tom samozrejme nie je nič zlé, ale ak jazdíte častejšie, prípadne máte cestný aj horský bicykel, tak možno oceníte prínos jednotlivých druhov. Dobrá možnosť porovnania sa ponúkla pri sade od Weldtite, ktorá obsahuje 4 rôzne druhy a každý je určený pre rozdielne podmienky.

Aspoň základná očista

Než vôbec pristúpime k samotnému mazaniu (hocijakým prostriedkom), je dobré dodržať jedno úplne základné pravidlo. Nové mazivo sa snažíme vždy aplikovať na čistú a suchú reťaz. Akonáhle na to budeme zabúdať a kydať zakaždým olej na špinavú reťaz, zbytočne budeme skracovať životnosť komponentov a o vizuálnej stránke ani nehovorím . Ideálny stav je vyčistiť reťaz po každom dlhšom výjazde. Samozrejme, časové možnosti nám častokrát neumožňujú dodržiavať tento postup a hlavne, ak bývame napr. v paneláku. Vtedy môže byť veľmi šikovným pomocníkom napr. práčka reťaze, ktorá sa rýchlo nasadí a očistí to podstatné. Ďalšou možnosťou je napr. odmasťovač v spreji, ktorý sa nastrieka na reťaz a prevody a zbaví ich najhorších nečistôt. No a ak nemáte nič z toho, veľmi dobre poslúži aj klasická handra. Takže, keď už nič iné, pred každým novým mazaním prebehnite reťaz spomínanou handrou, nezabudnite pritom na kladky prehadzovačky a prevodníky. Práve pri tomto úkone veľmi ľahko poznáte, aký je medzi jednotlivými mazivami rozdiel, ale o tom trochu nižšie.

Ako mazať

Na to ako sa bude olej správať má veľký vplyv aj samotné mazanie. Osobne nie som veľkým fanúšikom sprejov, ktoré nájdu uplatnenie skôr tam, kde je prvoradá rýchlosť – teda napr. na pretekoch. Na domáce použitie je ideálne kvapkadlo, vďaka ktorému dostaneme ľahko olej kam treba bez toho, aby polovica skončila na zemi alebo na kolese. Pomocou kvapkadla nanesiem olej postupne medzi všetky články z vnútornej strany. Dôležité je, aby sa olej dostal hlavne do vnútra čapov, čomu najmä pri hustejšej konzistencii pomôžem prebehnutím rukou. Ideálne je tento úkon spraviť ešte večer, ale aj to opäť záleží od druhu maziva. Pred jazdou ešte reťaz narýchlo prebehnem handrou a očistím od prebytočných zvyškov, nech nechytá „bodrel“. Pamätajte, dôležité je mať namazanú reťaz zvnútra a nie zvonku. Je mi taktiež jasné, že nie každý má na to čas a veľakrát „mažeme“ doslova na poslednú chvíľu – aj o tom trochu nižšie v článku pri jednotlivých olejoch.

TF2 Wet Lubricant

Ako napovedá samotný názov, tento produkt je určený hlavne do vlhka. Ale nemusia padať špagáty vody, aby našiel svoje využitie. Veľmi vhod príde aj v kombinovanom prostredí, prípadne vtedy, ak potrebujete, aby reťaz zostala namazaná čo najdlhšie. Po takýchto výjazdoch aj tak vždy nasleduje kompletná očista, takže si netreba lámať hlavu s tým, že sa na reťaz nachytá aj viac prachu a nečistôt.

Uplatnenie našiel u mňa hlavne na pretekoch (maratónoch), prípadne dlhých výjazdoch na MTB. Keďže má hustejšiu konzistenciu, práve tu je veľmi dôležitá správna aplikácia. Ideálne deň vopred, nech dostatočne prenikne medzi jednotlivé články, čomu pomáham aj prstom. Je hneď vidno ako sa olej doslova lepí na prevodník a pri mazaní sa robia také malé pavučiny. Práve preto pred jazdou následne prebehnem od zvyškov reťaz, kladky a prevodník – čo je dobré, najmä ak nie je úplne vlhko a z veľkej časti sa aj práši. Olej v blate vydrží pomerne dlhú dobu, ale samozrejme nič nie je večné. Ak nie je úplne blato, ale jednoducho normálne počasie s občasným blatom (typické MTB podmienky), tak v pohode vydrží na reťazi aj celý deň. Pri kratších výjazdoch za normálneho počasia (2-3 hod.) ho často nepoužívam - pretože následná očista pohonu je o čosi horšia, najmä v panelákových podmienkach s handrou ako som písal vyššie .

TF2 All-Weather Lubricant

Z názvu je vám opäť asi jasné jeho zameranie. V podstate sa jedná o univerzálny olej, ktorý nájde široké uplatnenie. U mňa našiel svoje miesto práve pri spomínaných stredne dlhých MTB výjazdoch, kde už nechcem zbytočne dávať hustejší o odolný Wet Lubricant opisovaný vyššie.

All Wather v pohode zvládne aj nejaké blato a vodu a pritom už toľko na seba neviaže prach a špinu, takže domáci „handrový“ rituál je oveľa jednoduchší – viď. fotky, ktoré som fotil hneď po cca 4 hod MTB v Malej Fatre. Taktiež ide oveľa ľahšie dole pri klasickom umývaní, kedy netreba pohon toľko drhnúť. Vidieť to už na samotnej konzistencii, ktorá je u čosi redšia, ale aj pri tomto type je dobré namazať o čosi skôr, nechať zatiecť a pretrieť. Každopádne, stačí na to oveľa kratší čas, napríklad aj nejaká hodinka pred samotným výjazdom.

TF Dry Lubricant


Keď je vonku poriadne sucho a všade sa práši, príde vhod práve tento „suchý“ variant. V prašnom prostredí hustejšie oleje okamžite začnú chytať všetku špinu a pekne sa nabaľovať. Ak teda neplánujem extra dlhý výjazd, siahnem po takejto verzii oleja. Hlavne ak viem, že sa nikde nezašpiním a teda nebudem musieť bicykel následne umývať. Vďaka tomu udržím v pomerne čistom stave následne aj pohon. Takto sa dá jazdiť aj niekoľko dní po sebe, stačí len rýchlo utrieť a premazať. Olej je naozaj veľmi riedky a v podstate sa dá aplikovať takmer okamžite pred jazdou. Vďaka tomu nájde použitie napr. aj na lanká a bowdeny a všade tam, kde treba pomôcť s „trením“. Zvládne samozrejme aj trochu toho blata a vody, ale treba počítať s tým, že naozaj iba na veľmi krátky čas. Tiež u mňa našiel použitie okamžite po intenzívnej očiste biku napr. po maratóne, kedy ak človek dlho otáľa, môže reťaz pomaly chytať hrdzu – takže ide hneď ako prvá „preventívna“ vrstva. Nie je problém potom na neho naniesť hustejši olej v prípade potreby.

TF2 Dry Wax


Tak trochu špeciálne zloženie má TF2 Dry Wax – jedná so totiž o vosk. Jeho výhodou by mala byť o čosi lepšia výdrž a zároveň odolnosť voči nečistotám. Treba ale dodržať vhodný spôsob aplikácie. Osobne ho využívam iba na cestný bicykel, na ktorom mám rád, ak pohon vydrží čo najdlhšie bez špiny a prachu. Hlavný dôvodom je, že na ňom jazdím aj viac dní po sebe bez toho, aby som niečo riešil a jedinú vec, čo po výjazde spravím – vyzujem doma tretry . Ako som spomínal vyššie, treba ale dodržať určitý postup, resp. pravidlo. Tým hlavným je mazať včas a nechať vosk zaschnúť – ideálne cez noc a následne reťaz pred jazdou pekne poutierať. Pri samotnej aplikácii je vosk biely, ale keď zaschne, tak nemá žiadnu farbu.

Následne vydrží pomerne dlhú dobu a znesie aj nejakú tú vodu v rozumnej miere – ale do mokra a blata to nie je. Nečistoty sa na neho samozrejme časom nachytajú, ale menej ako pri klasickom oleji a interval čistenia (a tiež mazania) sa tak o čosi predĺži. Keď sa aplikuje tesne pred jazdou, tak zďaleka nemá požadované vlastnosti, skôr naopak.

Nie je to žiadna veda

Na tejto sade som sa snažil trochu poukázať na vlastnosti jednotlivých mazacích prostriedkov. Ako som spomínal, nerád by som z toho celého robil veľkú vedu, no pri troche premýšľania nám vhodný výber môže pomôcť a o čosi uľahčiť následnú očistu a predĺžiť životnosť komponentov. Ak chceme, aby reťaz bola iba „ticho“ a nevadí, že všetky pastorky a kladky sú pod návalom čierneho nánosu, s pokojným svedomím môžeme používať aj bežný motorový olej. No potom sa nesmieme čudovať, že reťaz a všetko okolo akosi rýchlo stráca svoje pôvodné vlastnosti .

Komentáre

Napíš komentár

Top